Fortsätt till huvudinnehåll

Kompetens vs kunskap

 Dagen bjuder på en fundering om vad som är kunskap vs kompetens. Min tolkning är att kunskap är teorin bakom och kompetens är när jag kan tillämpa det. Det borde innebära att vi lär oss kunskapen i skolan eller teorin, de smartaste människorna lär sig sedan tillämpningen (kompetens). Det är inte i alla yrken man behöver ha kompetens men har man det brukar det komma till nytta i all typer av yrken. 

Det jag nu upplevt av mitt enda barn jag haft är att trygghet var inte viktigt då skolan tillät ett totalt utanförskap och mobbning utan att ens notera det. Man har bara i interna mail noterat att jag var en överdriven och förstärkande vårdnadshavare. Låt oss då fundera på hur gick det med kunskapen?

Vår första diskussion om kunskap i årskurs 7 var under utvecklingssamtalet. Jag vet vilket datum det var men skolan minns inte så jag tänker inte avslöja det. Max hade fått 5 frågor att förbereda men med tanke på vad som pågick utanför lektionerna så var väl den förberedelsen så där. Jag var dock på mötet så jag minns mycket väl vad som sas. Vi har nu efter många försök fått ett protokoll skrivet av en lärare med följande titel:speciallärare, svenska/engelska och förstelärare. Personen är också del av kommunens KSU(Kommunens särskilda undervisningsgrupp). Jag delar inte inte hela dokumentet men del av det, kanske någon av er kan förstå vad det står. Jag var en del av mötet som noteringarna avser ändå förstår jag bara delar av det.

"Har haft stöd i svenska tidigare – Behöver titta mera på detta, hur vi får till ett bra stöd vid

behov? Hur mycket stöd behövs?

Klassbyte? Funderingar kring samansättningen i klassen, varför är Max ensam i sin klass

medan de andra har med någon/några kompisar? Behöver testa fram till höstlovet och sedan

utvärdera och se hur det har fungerat (vet inte någon annan lösning just nu)?

(Får alltid inte så mycket gjort under lektionerna?)

Åtgärder:

Stöd i svenska? Jag behöver fundera på hur den ser ut.

Utreda hur det fungerar i klassen (efter höstlovet?)"


En tid efter mötet dyker skolans bedömningar upp, dessa skall göras i mitten på terminen. I bedömningen står det att Max inte har godtagbara kunskaper i läs- och hörförståelse i varken svenska eller engelska. Det finns inga åtgärder noterade utan jag får maila om dem. Det står inget nämnt om det som diskuterades på utvecklingssamtalet i form av extra stöd. Vem vill ha bara en bedömning utan en åtgärdsplan? Om skolan bara är tillför att bedöma kan barnen komma för test två gånger per år så får vi som föräldrar ansvara för utbildningen.  

Jag är väldigt nyfiken på hur dessa tester går till. Jag känner inte så många barn på djupet men Max kände jag. Han hade svårt att skriva men inte att läsa eller höra. Han hade ett mycket utvecklat språk med avancerade ord. Han kunde läsa en sprängskiss på en motor för att efter det starta jobbet med motorn. Han kunde läsa på Transportstyrelsen vilka fordon han fick köra och inte. Han kunde förstå motorstorlekar och hur dessa klassades. Han kunde läsa instruktioner på både engelska och tyska när han hade ett för honom viktigt projekt. Hörseln fungerade utmärkt när det var ett oljud eller fel på en motor eller ett redskap.  

Vad beträffar inlärningsförmågan var den utmärkt om motivationen fanns. Han kunde stora delar av sortimentet på Jula, Biltema och Amazone, han kunde funktioner, dimensioner och priser. Han hade väldigt god kunskap om prisnivåer och funktioner av utrustning till hästar. 

Dessutom var han mycket praktisk så han kunde laga och bygga nästan vad som helst med el, mekanik och motorer. Han har byggt egna eldstäder och kojor, dessa blev allt mer avancerade över tid. När han hade ett projekt blev han som besatt och kunde inte sluta innan det var klart dvs inga motivations problem eller slö. 

I tekniken finns det fortfarande ett moment där man skall koppla en kontakt på en sladd, det gjorde Max på under 5 minuter. Då blev han avvisad från lektionen för att han var klar. Det innebär att lärarna var inte nöjda i teoretiska ämnen utan suckade, när han var duktig blev han avvisad. Känn på den du!!

När jag summerar detta hade Max en mycket god kompetens om många saker. Jag sa ofta att han kunde bli världens bästa ingenjör men han var mer praktisk. Han hade redan planerat för att sin Prao i åk 8, planen var en vecka med rörmokaren och en vecka med elektrikern. Hur kan det komma sig att han då blev klassad som både långsam och nästan lite dum i skolan? Var det fel på Max eller är det skolan som har ett för snävt sätt att mäta människor på? Jag är övertyga att Max med sin kompetens skulle klarat livet utmärkt men då han blev helt intet gjord av lärare och elever så överlevde han inte skolan. Minns ni när jag berättade att lärarna i mellanstadiet klassade Max enligt följande "en glad kille som tycker att allt är tråkigt"? Det kan ha varit en förödande pre supposition att sätta på ett barn. Lärarna tog sig rätten att bestämma hur han var istället för att fundera på om de faktiskt gjorde lärande tråkigt. 

Jag vet att Max var väldigt smart och att han hade kunnat lösa det mesta. Max kompetens var långt över en vanlig 13 åring ändå blev han utsatt och tom fördummad. Han var unik med sitt tekniska kunnande och intresse. Han var omtänksam och klok. "Mamma man får va som man vill", det var naivt av Max att tro att det var sant för det gäller inte i Ulricehamn. 

Stort tack till alla er som orkar och vill följa mina brokiga tankar.

Kram 

Bergamamman som älskar Bergasorken över allt annat 💞

Kommentarer

  1. Tänk att man inte har kommit längre i skolan.

    SvaraRadera


  2. Som yrkesperson (gymnasielärare) vill jag dela mina tankar kring dokumentationen. Hoppas det är okej!

    ”Stöd i svenska tidigare”:
    Jag tolkar det som att Stenbock har fått en överlämning från Gällstad där det framkommit att Max haft stöd i svenska hos dom. Jätteenkelt att höra med Gällstad hur detta stöd varit utformat och se om Stenbock hade kunnat erbjuda samma eller liknande stöd. Sen är det VARJE enskild lärares skyldighet att genomföra extra anpassningar för att möjliggöra utbildningen för eleverna som behöver. Dessa anpassningar kan se väldigt olika ut: extra stor text, enskild genomgång, digitala hjälpmedel, placering i klassrummet, skärmar, läslinjaler, stressbollar mm. Om läraren har svårt att finna lösningar kan hen rådfråga skolans specialpedagog. OM eleven trots anpassningar inte når målen ska en utredning göras mellan skolans spec.ped., lärare, EHT och vårdnadshavare och elev för att kunna bedöma vilka behov som finns och sedan se över ptgärdee, här kan exempelvis särskilt stöd sättas in. Detta kan också se väldigt olika ut! Schemaändringar, förändrad kursplan, extra hjälpmedel mm. Efter utredning beslutar ALLTID rektorn om stöd samt vilket isf ska ges och i vilken form. Ett klassbyte hade mycket väl kunnat genomföras som en åtgärd. Rektor är högst ansvarig för detta, egentligen allt på skolan såklart. Rektor leder arbetet på skolan och ska se till att sin personal sköter sitt. Att Max hade få vänner bör ha kommit fram tydligt genom en sån här utredning vilket då hade kunnat vara av vikt för klassbyte. En utredning kan se olika ut också (olika frågor till olika personer typ) men att rutiner för sådant finns är en skyldighet skolan har.
    Sen ska tilläggas att vid kränkande behandling av elev ska detta alltid(!) rapporteras till huvudman, kommunen alltså, via rektor. Det är rektorns skyldighet att se till att sånt här arbete fungerar på skolor, men det är kommunernas att se till att rektorn har resurser för att det ska fungera på skolor. Och det står även att ”det” ska utvärderas fram till höstlovet, vad ska utvärderas? Det måste finnas något specifikt att utvärdera annars så kan man inte utvärdera något!? Med andra ord så betyder utvärdera i detta sammanhanget -låta det vara att se vad som händer-. Vilket uppenbarligen fått den absolut värsta tänkbara utgången, att en pojke blivit ängel.
    Det har blivit fel, mycket fel!

    Stor kram från Emma

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Normer

 Skit oxå! Idag är ingen bra dag, tårarna flödar vad jag än gör. Ibland känner och tänker jag att vi kommer att klara vara glada lite mer än vi är ledsna men sen kommer en sån här dag. Musik på radion påminner om Max, bilder i telefonen, kvitton som påminner om Max projekt och så den är förbannade tystnaden. Idag är dagen när Sverige går tillbaka till vardagen efter helgerna. Jag ser skolbussen, inte med goda minne bara men en påminnelse om en vardag med vår familj. Jag längtar tillbaka till samtalen från Max " Mamma får jag det, kan jag det, jag har ett nytt projekt". Istället sitter jag här med mängder med gamla mail och  dokument som påminner om allt som inte fungerat i samhället. Dessa personer har haft julledigt när vi nu varit sjukskrivna istället för lediga. Inget i vårt liv är normal, allt är utanför normerna.  Idag ringde läkaren upp mig om eventuellt förnyad sjukskrivning. Där finns tydligen en norm för det här läget vi är i. Det är nämligen snart dags att börja...

När ett system kollapsar helt

 Idag är det fredag, Max favorit dag. Max älskade fredagsmys med bara familjen. Han ville gärna ha Enchiladas, kex och ost. Krypa upp i sin fåtölj med katten och bara mysa. Det var lite helig tid och det krävdes mycket förhandling om vi skulle göra något annat en fredags kväll. Nu flyr jag fredag kvällarna, det gör så ont att Max inte är med oss. Vi vet inte ens vad vi skall välja på TV. Tur vi har fina vänner. Nu skall jag försöka beskriva andra delen och kanske den avgörande till Max beslut om att nu är det nog. Det är en del personer som efter händelsen beskrivit att de själva gått i dessa tankar. Det som tycks vara ganska gemensamt för dem är att de längtade inte till döden utan mer att bli av med smärta eller att befria omvärlden från besvär. Det är värt att tänka på då Max behandlat som att han är problemet. Jag är ganska säker på att jag bara vet en liten strimma av det då han tillbringade minst 8 timmar på buss och i skolan. Slutet på denna historien startar redan i Gällsta...

35 dagar...

 Det är premiär för mig som "bloggare", jag kommer att använda den här bloggen för att bearbeta livets sorg. Jag kommer framför allt att skriva för mitt eget välbefinnande men kanske är det några där ute som vågar vara en del av vår stora sorg. Det är 35 dagar sedan vår kära son valde att avsluta sitt liv, blott 13 år gammal. 35 dagar där vi börja vänja oss vid att vi är två vuxna och en massa djur i familjen MEN den som var viktigast av oss saknas.  Det känns som om någon sitter på min bröstkorg och gör det omöjligt att andas normalt. Jag tycker jag hör hans steg på natten men vaknar och inser att det är fel. Vi ser hans saker och vill inte ta bort det för då blir det ännu mer tomt. Vi får vardagen att fungera men har ingen plan efter idag.  Jag kommer att dela min sorg och min kamp för Max upprättelse.  Vi ses snart igen